Kultur vs forskning/uppfinning

Det är väldigt lätt att ropa på varg om man jobbar inom kultursektorn. Att man ska vara garanterad inkomst in i absurdum blablabla... medan en forskare/uppfinnare får finna sig i att deras patent bara gäller i 20år från det dom har ansökt och fått patenten godkänd.

Så frågan man borde ställa sig i stället för den hur kulturarbetare ska kunna försörja sig, borde vara hur ska en forskare/uppfinnare kunna försörja sig, när kulturen är näst intill skyddad in absurdum medan en medicin/uppfinning bara är skyddad i 20år.

Men då kommer väl någon och säger att forskare får söka en massa bidrag. Men om nu forskaren ska söka bidrag, när ska denna ha tid att komma fram till det botemedel han tänkt ta fram?

En annan tanke är också absurd, går jag och köper en stol på ikea får jag plocka den i bitar för att se hur den är byggd och bygga egna fast med liten annan design för att inte göra varumärkesintrång. Jag kanske vill förbättra stolen eftersom jag tyckte det fattades något, då får jag göra det. Jag får förbättra stolen och sälja den som egen produkt.

Om jag däremot köper en film eller musikskiva får jag inte plocka ner den i delar för att se hur den är gjord. Hur dålig den än må vara så får jag inte ändra innehållet . Även om jag skulle ha en massa ideér för hur jag kan göra filmen/musiken bättre. Bara för att det råder ett annat upphovsskydd än med stolen jag nyss köpte.   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback