Varför kostar en motorväg?

Under året som gått har jag sett en motorväg växa fram när jag åkt till jobbet , bit för bit har den vuxit fram från att bara ha varit åkermark till en snart färdig motorväg och ska snart invigas.

Men den senate veckan slog jag av en tanke. Varför!! kostar en motorväg så mycket att bygga?

Svaret är följande, själva vägen kostar inte så mycket att bygga,kanske kostar någon miljon i arbetskostnad och matrialkostnad, utan det är snarare alla snåla markägare som vill ha högsta möjliga pris för att dom säljer sin mark som ska bebyggas, det är där priset skenar. Vilket dom har rätt att göra efter som vi lever i en marknads styrd ekonomi, vad man tycker om den ekonomiska modellen är upp till var och en att avgöra. Både marknas ekonomi och plan ekonomi som vi känner till i dagens samhälle har båda sina för och nackdelar. Det kan bli en annan post( när jag har lite bra argument för och imot dom olika ekonomierna)

Nu kan man bara inte göra som gestapo gjorde under WW II och bara marchera in hos en hus/mark ägare och kräva att ta ditt pick o pack och var ute ur huset om 5 min annars klår vi upp dig och sedan ett nackskott. Utan man får sätta sig ner i långa och tråkiga förhandlingar tills båda parter är nöjda med buden.  Där av är det så dyrt att bygga motorväg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback