Den linjära verkligheten

Satt och fundera i veckan efter att ha läst en recention på Gamereactor, tror det var resistance trillogin. Där R 1 ansågs vara linjärt.

Hoppa inte på min tanke gång här. Har inte funderat hur det ligger till förrens nu.

Varför gör man linjära spel? Kan de vara av den anledning att man är lat, dead linje närmar sig med stormsteg, låg budget spel. Film licens spel (hehe) .  Eller lite av varge.

Tänk efter sj, ta ett spel som GTA serien som är en öppen värld och du sj bestämmer vilka uppdrag du vill spela i vilken ordning och hur du vill lösa dom, tänk alla detaljer som måste skapas bara du går runt till nästa kvarter. Ta sedan COD serien som är linjär som en linjal, där uppdragen kommer i en bestämd ordning och det på förväg bara finns än 1 väg att lösa uppdraget.

Att vad som kan verka som en super bra ide i projektes brainstorming, kan mot slutet bli ett stress moment.

Om du var designer till GTA spel, skulle du då orka sitta och designa hus, gator, bilar, människor för varge kvarter,  och göra allt orginellt med unika detaljer. Även om man kan åter använda bilar, människor fast man byter färg på lack/kläder.

Gämfört med COD där man har en linje att följa och som är "enklare" att designa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback